dinsdag 11 december 2012

Veggiestaanse Waldorf salade

O, zo lekker deze Waldorf salade uit het kookboek Veggiestan. Deze salade overtreft de curried Waldorf salade die ik normaal altijd maak en is dus een blijvertje. Het is een Westers gerecht met een Midden - Oosterse draai volgens Sally Butcher de auteur van het boek.

3 stengels gehakte selderie, 2 in blokjes gesneden appels, 40 grof gehakte walnoten, 1 kleine komkommer in blokjes, 1 halve ui gesnipperd, een handvol rozijnen en een fijn gesneden groene paprika. Doe er een flinke hand fijngehakte verse munt en koriander bij.

Maak een dressing van 2 eetlepels yoghurt, 4 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel ciderazijn en een theelepel honing. Breng de dressing op smaak met zout en peper. Laat wat safraan trekken in een beetje kokend water en roer dit als het is afgekoeld door de dressing.

Meng in een grote kom de groenten en het fruit. Bekleed een schaal met slabladeren, schep de groenten er op en sprenkel de dresing erover.

Ik gebruikte 2 handjes walnoten omdat ik geen zin had om 40 walnoten te tellen.
Voor de dressing gebruikte ik een paar eetlepels mayonaise met wat yoghurt, citroensap, gedroogde koriander en een snufje kurkuma inplaats van de saffraan. De munt liet ik achterwege.

Inplaats van slabladeren gebruikte ik een half zakje jonge bladsla en mengde dat met de groenten. De dressing schepte ik door de salade en liet het een tijdje intrekken,

Maak vooral lekker veel, zodat je er de volgende dag nog als lunch van kan genieten.
Maak het veganistisch door veganaise en yofu te gebruiken.

Bron: Veggiestan Sally Butcher

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen